Skip to main content

Η Ελλάδα που Μαθαίνει, Ερευνά, Καινοτομεί και Επιχειρεί

Συγγραφείς: Γιάννης Καλογήρου, Άγγελος Τσακανίκας, Αιμιλία Πρωτόγερου, Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος, Ευάγγελος Σιώκας,Γεώργιος Σιώκας, Δημήτριος Σταμόπουλος
Γλώσσα Πρωτοτύπου: GR

Tο κεντρικό ζητούμενο για τη χώρα μας στη δεκαετία του 2020, μετά από δέκα χρόνια βαθιάς οικονομικής κρίσης, αλλά και εν μέσω της κρίσης της πανδημίας Covid-19, είναι η ουσιαστική βελτίωση της θέσης του ελληνικού παραγωγικού/επιχειρηματικού συστήματος στον τεχνολογικά, γεωπολιτικά και παραγωγικά εξελισσόμενο διεθνή καταμερισμό εργασίας. H εξέλιξη της πανδημίας, παρά τη σημαντική και πρωτοφανή πρόοδο που διαπιστώνεται στο πεδίο της ανάπτυξης εμβολίων, έχει διαμορφώσει συνθήκες μεγάλης αβεβαιότητας και έχει ως επακόλουθο μια ύφεση αγνώστου μεγέθους και χρονικής διάρκειας, με πολύ αρνητικές συνέπειες για την παραγωγή, την απασχόληση και την οικονομική και κοινωνική συνοχή. Για την επίτευξη του φιλόδοξου αυτού στρατηγικού στόχου, στο πλαίσιο της παρούσας έρευνας αναδεικνύεται ως επείγουσα εθνική προτεραιότητα η διαμόρφωση –και προπαντός η συστηματική υλοποίηση– μιας ολιστικής και ενοποιημένης αναπτυξιακής στρατηγικής, με επίκεντρο την καινοτομία και τη γνώση. Ο ενοποιητικός χαρακτήρας μιας τέτοιας στρατηγικής συνίσταται στον σχεδιασμό και την υλοποίηση δημόσιων πολιτικών, που θα πρέπει να στοχεύουν όχι μόνο στην ενδυνάμωση της λειτουργίας καθενός από τους βασικούς άξονες του τετραγώνου της ανάπτυξης της οικονομίας της γνώσης -δηλαδή της Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, της Καινοτομίας, της καινοτόμου Επιχειρηματικότητας εντάσεως Γνώσης και της Οικοδόμησης ικανοτήτων και δεξιοτήτων (competence building)- αλλά και της μεταξύ τους διασύνδεσης και συνέργειας με στόχο το μέγιστο δυνατό θετικό αποτέλεσμα για την οικονομία και την κοινωνία. Με την προσέγγιση αυτή, η εστίαση της ανάλυσης και της διαμόρφωσης της στρατηγικής και των αντίστοιχων πολιτικών επεκτείνεται από τα επιμέρους συστήματα (έρευνας, καινοτομίας, επιχειρηματικότητας, competence building) στο ενοποιημένο και δια-συνδεδεμένο οικοσύστημα 1-που ξεκινάει από την έρευνα και καταλήγει στην ανάπτυξη παραγωγικών/επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, αλλά και δημόσιων λειτουργιών, που χαρακτηρίζονται από την ένταση γνώσης και τον καινοτόμο χαρακτήρα τους (Σχήμα 0.1). Άλλωστε και το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας (ΕΣΕΤΕΚ) έθεσε ως κεντρικό στόχο «τον σχεδιασμό ενός συνεχούς και διαδραστικού οικοσυστήματος από την Έρευνα μέχρι την Καινοτομία και την Επιχειρηματικότητα». Αναλυτικότερα, μέσω της δραστηριότητας έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης, πέραν 1 Σημειώνεται ότι οι όροι «Σύστημα» και «Οικοσύστημα» (έρευνας, καινοτομίας, επιχειρηματικότητας, οικοδόμησης ικανοτήτων και δεξιοτήτων) χρησιμοποιούνται εναλλακτικά στο κείμενο της έρευνας.

Leave a Reply